Inovativní obchodní modely: Jak společnosti narušují tradiční průmyslová odvětví
Inovace jsou mízou dlouhodobého obchodního úspěchu, hnací silou růstu, přizpůsobivosti a konkurenceschopnosti na neustále se rozvíjejícím trhu. V rychle se měnící globální ekonomice společnosti, které jdou napříč inovacemi, nejen přežívají, ale prosperují. Pro nás investory může být včasná identifikace podniků, které budou vést v inovacích a rozvrátí tradiční business modely, jak je známe dnes, klíčovou strategií pro dosažení vysokých, doslova abnormálních výnosů.
Odvětví jako doprava, obchod a finance prošla masivními transformacemi právě díky inovacím. Například Uber způsobil revoluci v odvětví dopravy tím, že nahradil tradiční taxislužby modelem založeným na aplikacích. Amazon předefinoval obchod, přesunul nakupování z kamenných obchodů do e-commerce, s rychlým doručením a širokým sortimentem produktů. Ve financích PayPal a technologie blockchain znamenají výzvu pro tradiční bankovní systém, protože nabízí efektivnější a decentralizovanější řešení. Díky Fordovi, který rozvrátil tradiční výrobu aut pásovou výrobou, se auta stala levnější a dostupnější – do té doby byl každý automobil vytvořen speciálně pro konkrétního zákazníka. A takových inovativních příkladů najdeme nesčetně.
Tato „narušení“ nejen přetváří průmyslová odvětví, ale vytváří významné investiční příležitosti. První investoři do společností jako Uber, Amazon a PayPal sklízeli obrovské výnosy, protože tyto společnosti začaly být lídry odvětví.
TYPICKÉ RYSY NARUŠITELŮ
Zákaznicky orientovaný přístup
Inovativní společnosti upřednostňují zákaznickou zkušenost a zaměřují se na řešení skutečných problémů pomocí nových či vylepšených postupů. Tím, že se zaměřují na řešení již vzniklých problémů, kterým lidé čelí, si mohou být narušitelé jistí, že mají potenciální trh. Tyto podniky neustále vylepšují své obchodní modely na základě zpětné vazby od zákazníků, což jim umožňuje rychle se přizpůsobit měnícím se potřebám. Amazon například narušil maloobchod tím, že svůj model postavil na pohodlí, rozmanitosti a spokojenosti zákazníků a vždy vylepšoval zákaznický zážitek z nakupování na základě preferencí spotřebitelů.
Rozvaha či výkaz zisku a ztrát? Neřeším!
Narušitelé také používají různé metriky účetního výkaznictví; místo toho, aby se soustředili jen na výkazy zisků a ztrát, rozvahy a výkazy peněžních toků, zaměřují se více na náklady na akvizici zákazníka (customer acquisition cost), hodnotu zákazníka (lifetime customer value), míru odchodu zákazníků (customer churn rate) a na to, jak moc užitečný pro konkrétního zákazníka může být jejich produkt.
Hbitost a flexibilita
Inovátoři jsou hbití a dokážou se rychle přizpůsobit změnám na trhu. Tato flexibilita jim umožňuje v případě potřeby otočit se o 180 stupňů a využít nové příležitosti. Disruptivní společnosti fungují svižně, experimentují s novými nápady. Namísto toho, aby zabředli do svých stávajících procesů, inovují svá myšlení prostřednictvím neustálého učení a experimentování. Například Netflix začal jako služba na půjčování DVD a zaměřil se na streamování a originální obsah založený na vývoji trhu, čímž předčil tradiční modely kabelových a filmových půjčoven.
Škálovatelnost a síťové efekty
Úspěšní inovátoři mají často obchodní modely, které jsou vysoce škálovatelné. Tyto modely rostou exponenciálně, zejména prostřednictvím tzv. síťových efektů, kdy hodnota služby roste s tím, jak ji používá více lidí. V efektu networkingu hraje klíčovou roli tzv. Metcalfovo pravidlo. Metcalfovo pravidlo říká, že hodnota sítě roste úměrně počtu jejích uživatelů na druhou, což znamená, že čím více lidí používá síť, tím větší je její celková hodnota. Facebook a Uber jsou ukázkovými příklady – každá společnost narušila svůj průmysl budováním škálovatelných platforem, které těžily z rozšíření jejich uživatelské základny. Metcalfovo pravidlo může vysvětlit, proč byl Facebook ochoten odkoupit Instagram za 1 miliardu dolarů nebo za WhatsApp zaplatit 19 miliard dolarů. Vše to bylo o hodnotě jejich uživatelů, a Facebook dobře věděl, jak networking – respektive Metcalfovo pravidlo, funguje!
Využití vznikající technologie
Disruptivní společnosti jsou často prvními osvojiteli nových technologií a využívají je ve svůj prospěch ke zpochybnění a narušení tradičních obchodních praktik. Tesla využila pokrok v technologii baterií ke změně automobilového průmyslu, zatímco Airbnb využila online platformy a obrovské množství dat k narušení sektoru pohostinství.
Automatizace a efektivita
Inovativní společnosti se snaží narušit odvětví vytvořením efektivnějších procesů nebo zaváděním automatizace tam, kde se tradiční podniky mohou spoléhat na manuální, zastaralé systémy. Stripe zjednodušil online platby automatizací většiny toho, co tradiční zpracovatelé plateb vyžadovali, aby podniky dělaly ručně. Stripe zkrátka zefektivnil uživatelskou zkušenost a snížil náklady.
Vizionářské vedení a riskování
Narušitelské společnosti jsou obvykle vedeny vizionářskými vůdci, kteří jsou ochotni podstoupit odvážná rizika. Tito lídři často bezprostředně věří ve svou vizi a jsou ochotni za ni usilovat i tváří v tvář skepsi. Vedení Elona Muska ve společnosti Tesla a SpaceX je příkladem této charakteristiky a posouvá hranice v odvětvích, která byla považována za odolná vůči změnám. Podobnou průkopnickou roli zastával v minulosti i Steve Jobs ve společnosti Apple.
Decentralizované a ploché organizační struktury
Inovativní společnosti mají tendenci upřednostňovat ploché hierarchie, což umožňuje rychlejší rozhodování a větší posílení v postavení zaměstnanců. Ve společnostech, jako je Google, jsou inovace podporovány na všech úrovních, čímž se povzbuzuje kultura kreativity a vlastnictví a urychluje tempo šíření převratných nápadů.
Udržitelnost a dlouhodobé myšlení
Disruptivní společnosti často uvažují v dlouhodobém horizontu a zaměřují se spíše na budování udržitelných obchodních modelů než na rychle mizející trendy. Patagonia je příkladem společnosti, která narušila módní průmysl tím, že se soustředila na udržitelnost a etické postupy. Oslovila tak rostoucí spotřebitelskou základnu, která čím dál více klade důraz na odpovědnost vůči životnímu prostředí.
Platformou řízené ekosystémy
Mnoho inovativních společností využívá růst a sílu platformových ekosystémů, což jim umožňuje narušit tradiční průmyslová odvětví tím, že propojí více zúčastněných stran. Apple vytvořil prosperující ekosystém se svým App Store, který změnil způsob distribuce a potřeby softwaru, tím narušil průmyslová odvětví od telekomunikací po hraní her. Nejste i vy v zajetí Apple? Poznáte to jednoduše – Vaše Apple zařízení se dá snadno propojit s jiným Apple zařízením. Jejich propojením například vzniká větší výhoda pro uživatele (uživatel je efektivnější, zařízení rychlejší atd.).
Existuje mnoho dalších charakteristik, napadají Vás nějaké? Podělte se s námi!
Pokračování článku je dostupné pro předplatitele
Odemkněte si exkluzivní obsah webu FOND SHOP
- Aktuální a srozumitelné informace z oblasti investování a finančního plánování.
- Neomezený přístup k obsahu webu, včetně archivních a prémiových článků.
- Autentický zdroj rad, tipů a know-how pro úspěšné investiční rozhodování.
FOND SHOP newsletter
Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.