Trhy se zatím vyvíjejí „podle průměru“ a náklady na dopravu rostou

Jiří Mikeš
Foto: Shutterstock.com

Spojené státy americké čekají v listopadu velmi sledované prezidentské volby. A investoři se přirozeně zajímají o to, jak se akciím ve volebních cyklech daří. Pro globální ekonomiku pak může představovat problém opětovaný růst cen lodní dopravy.

Vývoj S&P 500 dle volebního cyklu

Listopadové prezidentské volby v USA čím dál více plní novinové titulky po celém světě. I proto se jim v příštích týdnech a měsících budeme věnovat z investičního pohledu více v detailu. Pro nedočkavé zatím nabízíme graf níže. Ten potěší zejména fanoušky průměrů, protože ukazuje, jak se index v průměru historicky vyvíjel v období volebního cyklu v USA. Jak je z grafu vidět, v současnosti se index z tohoto pohledu vyvíjí tak nějak v souladu s průměrem a pokud by v tom pokračoval, má stále ještě kam růst. Ovšem znovu, historický průměr je ošemetná veličina.

Vývoj indexu S&P 500 nyní a v historii
{}
Zdroj: Fidelity

Který trh má nejlepší poměr výnos-riziko

Řada investorů se zajímá primárně o výnos. Jenže výnos a riziko jdou ruku v ruce a na riziko tak není dobré zapomínat. Proto je vhodné se dívat třeba na tzv. Sharpe ratio neboli česky Sharpeho poměr. To je finanční ukazatel, který investorům umožňuje měřit výkonnost investice právě vzhledem k jejímu riziku. Sharpeho poměr je pojmenován po laureátu Nobelovy ceny Williamu Sharpeovi a při jeho výpočtu se od výnosu aktiv (ať už jde např. o akcii, fond nebo index) odečítá bezriziková sazba a tato hodnota je poté vydělena standardní odchylkou výnosů, která reprezentuje volatilitu nebo riziko aktiv. Tolik k teoretické definici. Z logiky věci platí, že čím vyšší je Sharpeho poměr, tím lépe. A právě na Sharpeho poměr pro různé akciové trhy za poslední rok a tři roky se zaměřuje graf níže. Možná vás některé výsledky překvapí.

Sharpeho poměr pro dané indexy
{}
Zdroj: MacroBond

Náklady na kontejnerovou dopravu opět rostou

Od začátku dubna do cca konce května vzrostly průměrné spotové sazby kontejnerové dopravy z Dálného východu do severní Evropy o 31 %, ze západního pobřeží USA o 30 %, ze Středozemního moře o 25 % a z východního pobřeží USA o 22 %. To není málo a růst nákladů na dopravu potvrzuje i graf níže, který se na vše dívá z pohledu Čína – severní Evropa, resp. Čína – globální průměr. To je ale v konečném důsledku jedno, protože sazby rostou skutečně všude. Nejnovější údaje o sazbách za kontejnerovou přepravu přitom podle analytiků ukazují, že sazby za kontejnerovou přepravu mezi Asií a Evropou nadále rostou a očekává se, že přetížení v Asii přinese další nárůst. Sazby za kontejnerovou přepravu obecně rostou už od konce roku 2023, protože útoky Hútíů v Rudém moři způsobily, že lodě objíždějí delší trasu přes mys Dobré naděje mezi Asií, Afrikou a Evropou. Situace na trhu je tak poměrně nestabilní. No a růst nákladů za dopravu se samozřejmě promítá následně i do cen zboží, a tedy do celé ekonomiky.

Průměrné sazby za přepravu z Činy do severní Evropy a globálně
{}
Zdroj: ifw

FOND SHOP newsletter

Souhrn toho nejdůležitějšího ze světa investování, finančních trhů, investičních instrumentů a sofistikovaného finančního plánování.

Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte přehled o čem píše FOND SHOP.